I Debata Zagłębiowska za nami

Poleć znajomym
 

2 marca Instytut Zagłębiowski Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu zorganizował I Debatę Zagłębiowską poświęconą promocji Zagłębia i tożsamości lokalnej. W dyskusji wzięli udział Prezydenci Miast Dąbrowy Górniczej Zbigniew Podraza i Sosnowca Kazimierz Górski, politolodzy dr Waldemar Wojtasik i dr Tomasz Słupik, prezes będzińskiego Forum dla Zagłębia Dąbrowskiego Dariusz Jurek oraz dziennikarka e-sosnowiec i „Wiadomości Zagłębia” Ilona Pawłowska.

 

Paneliści spierali się o to, czy lepiej promować Zagłębie w strukturach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii „Silesia”, czy też lepiej, aby robiły to same miasta zagłębiowskie w ramach wzajemnej współpracy. Wobec głosów krytykujących istnienie GZM obaj prezydenci podkreślali, że to dzięki niemu od niedawna głos miast zagłębiowskich jest uwzględniany w woj. śląskim, czego wyrazem jest m.in. przyjęta niedawno „Strategia Rozwoju Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Silesia do 2025 r.”. Przypomnieli również, iż GZM istnieje zaledwie 2 lata, co w ramach czasowych samorządów jest bardzo krótkim okresem i samo powstawanie metropolii jest procesem bardziej rozłożonym w czasie. Nie można w skutek tego oczekiwać wszystkich efektów natychmiast. Dr Tomasz Słupik dodał, że metropolia w Zagłębiu Ruhry w Niemczech powstawała od lat. 50-tych XX wieku i wciąż się integruje, a istotnym elementem w promocji regionu powinna być samoorganizacja i powoływanie struktur mających promować region niezależnie.

 

Dr Waldemar Wojtasik przywołał wyniki badań, w których Sosnowiec obok Gliwic i Tych należy do najszybciej rozwijających się miast w regionie w ciągu ostatniego 20-lecia, mimo że musiał sobie radzić w transformacji gospodarczej bez pomocy zewnętrznej. Ten aspekt warto podkreślać i wokół niego kształtować tożsamość zagłębiowską. Jej kolejnymi elementami powinno być promowanie nazwiska Jana Kiepury oraz marki klubu sportowego Zagłębie Sosnowiec. Ilona Pawłowska zasugerowała, że trzeba się zastanowić nad stworzeniem takiej formuły promowania tożsamości regionalnej, która byłaby atrakcyjna dla młodych ludzi i jako przykład podała organizowanie cyklicznego festiwalu lub konkursu młodych zagłębiowskich talentów.

 

Prezydent Kazimierz Górski zwrócił uwagę, że najpierw trzeba skupić się na zarządzaniu i organizacji, a dopiero potem na samej promocji, a w Polsce zwykle robi się na odwrót. - Zwykle najpierw jest PR i marketing, a później okazuje się, że nic konkretnego za nimi się nie kryje. Dlatego też miasto Sosnowiec realizuje trzy wielkie inwestycje w sferze kultury. Pierwszą stanowi modernizacja budynku po Zespole Szkół Energetycznych przy ul. Będzińskiej na potrzeby Miejskiego Klubu im. Jana Kiepury. Drugą jest przystosowanie Art Cafe Muza przy ul. Warszawskiej do pełnienia roli wielofunkcyjnej i nowoczesnej sali dla potrzeb imprez i wydarzeń kulturalnych. Natomiast trzecią inwestycją jest budowa przy Szkole Muzycznej im. Jana Kiepury sali koncertowej, na którą gmina Sosnowiec stara się pozyskać dotację w wysokości ponad 20 mln zł z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Owa „kulturowa triada” będzie jednym z fundamentów kształtujących tożsamość zagłębiowską.

 

Podczas debaty poruszono również kwestie powołania Zagłębiowskiej Organizacji Turystycznej, która mogłaby się skoncentrować wyłącznie na promocji turystycznej regionu. Sosnowiec podtrzymuje chęć jej stworzenia, natomiast Dąbrowa Górnicza uzależnia swoje przystąpienie do stowarzyszenia w zależności od efektów jego pracy.
 

powrót
  • 22
  • kwietnia 2025Wtorek
Imieniny: Łukasz, Wanesa, Gajusz, Teodor, Gaja
Pogoda:
  • 13oCTeraz
  • 19oCJutro
  • 19oCPojutrze
OZE dla mieszkańców
Jakość powietrza
Zostaw 1% w Sosowcu



ŚKUP

BeePathNet - Pszczela Ścieżka