- Jesteś tutaj:
- www.sosnowiec.pl
- Urząd
- Aktualne wydarzenia
- Ruszyła budowa Ogrodu ...
Ruszyła budowa Ogrodu Polisensorycznego
Rozstrzygnięto przetarg na budowę zielonych labiryntów i modernizację obecnego placu zabaw w Parku Harcerskim, w którym powstanie nowoczesny ogród polisensoryczny. Koszt I etapu projektu zamknie się w kwocie około 540 tysięcy złotych. Prace ruszą już niebawem.
Zaczarowany świat terapii wielozmysłowej w otwartej przestrzeni ogrodu to pomysł na niestandardowe wykorzystanie sprawdzonych rozwiązań w Sosnowcu . Pomysł powstał w Zespole Szkół Specjalnych nr 4 w Sosnowcu. Jest to placówka przeznaczona dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim ze sprzężeniami.
Obecność roślin w najbliższym otoczeniu poprawia jakość życia ludzi, wpływając korzystnie na ich zdrowie i samopoczucie, co udowodniono w licznych badaniach mówi Iwona Durek- Sypek dyrektorka Zespołu Szkół Specjalnych nr 4.
Według projektu prace potrwają cztery miesiące. Zaplanowano wykonanie bezpiecznych, syntetycznych nawierzchni pod nowe urządzenia, zdemontowany zostanie także obecny plac zabaw. Zamontowane zostaną ławki i kosze na śmieci.
W zielonym labiryncie zasadzonych zostanie w sumie 1300 krzewów.( I etap przewiduje obsadzenie labiryntu)
- Idea ogrodów sensorycznych przystosowanych do potrzeb niepełnosprawnych rozwija się na świecie od początku XX wieku. W Polsce takie projekty powstają dopiero od kilku lat. W Sosnowcu będzie to działanie pionierskie.
Nie ma w naszym kraju takiego miejsca, które oprócz doznań pozawzrokowych oferuje także całościową stymulację polisensoryczną, dodatkowo współtworzoną i obsługiwaną przez osoby niepełnosprawne -dodaje Iwona Durek- Sypek dyrektorka Szkoły przy Franciszkańskiej pomysłodawczyni Ogrodu.
Zaangażowane zostaną podmioty i fundacje ekologiczne, uczelnie wyższe, Miasto Sosnowiec oraz wszyscy ludzie dobrej woli. Będzie to szeroka fala działań prospołecznych.
Konsekwentnie od kilku lat tworzymy całościowy systemu opieki nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną. W ramach tego systemu powstanie również Ogród. Będzie to przestrzeń wypoczynku, teren uporządkowanej uprawy roślin, współczesne dzieło sztuki (pokażemy w nim twórczość osób niepełnosprawnych) a także przestrzeń do integracji społecznej, nauki i terapii. Sztuka ogrodowa, którą planujemy wykorzystać w tworzeniu ogrodu będzie odzwierciedleniem kultury naszego miasta, jednocześnie mamy nadzieję, że stanie się jego wizytówką świadczącą o poziomie życia i zamiłowaniach jego mieszkańców.
-W naszym ogrodzie konieczne będzie umiejętne połączenie szczególnych rozwiązań –umożliwiających osobom niepełnosprawnym bezpieczne poruszanie się i czerpanie przyjemności z kontaktu z naturą z jednej strony oraz zaprojektowanie takich utrudnień, na których osoby z niepełnosprawnościami mogłyby ćwiczyć, doskonaląc swoje umiejętności w poruszaniu się i orientacji przestrzennej -dodaje Iwona Durek Sypek.
Projekt ten jest innowacyjny, ponieważ w Polsce nie ma kompleksowej pomocy dla dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w integracji ze środowiskiem poprzez pracę.
Projekt będzie realizowany wielostopniowo w miarę pozyskiwanych środków.
II etap Ogrodu będzie zawierał:
1. Mini park linowy – ogólnodostępna, wspólna przestrzeń do wspinaczki, zabawy i ćwiczeń dla dzieci niepełnosprawnych i zdrowych. Linarium rozwija spryt i kreatywność, znacząco przyczynia się do rozwoju fizycznego dzieci.
Koło o średnicy ponad 40 metrów będzie zawierało:
- huśtawkę wieloosobową – super lina
- trampoliny: rolli i cyrk. Do wykorzystania również przez dzieci poruszające się na wózkach inwalidzkich
- karuzele dla mniejszych i większych dzieci – gniazdo obrotowe, orle gniazdo
- huśtawki: plaster miodu oraz „łóżko”- również do wykorzystania przez dzieci z porażeniem mózgowym do huśtania w pozycji leżącej
- zestaw wspinaczkowy dla maluchów ze zjeżdżalnią – ptasie gniazdo „Wróbel”
- zestaw wspinaczkowy „Piramida Cheopsa Maxi oraz statek „Bellersdorf”
2. ogród ziołowy - będzie to ogród na rabatach wzniesionych, umożliwiający pielęgnację i pracę przy rabatach osobom niepełnosprawnym ruchowo, poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Każda rabata będzie zawierała rośliny o intensywnych zapachach stymulujące węch. Będą to zioła – mięta, melisa, oregano itp. Obecność roślin w najbliższym otoczeniu poprawia jakość życia ludzi, wpływając korzystnie na ich zdrowie i samopoczucie, co udowodniono w licznych badaniach.
Ogród ziołowy będzie równocześnie miejscem do ekspozycji rzeźby ogrodowej, wykonanej przez uczniów Zespołu Szkół Specjalnych Nr 4 w Sosnowcu, Dziennego Domu Pomocy Społecznej oraz „S3” - Sosnowieckiej Spółdzielni Socjalnej. Możliwość eksponowania sztuki wykonanej w nurcie naiwnym będącej jednocześnie na doskonałym poziomie artystycznym to cenna możliwość uwrażliwiania mieszkańców naszego miasta i uświadomienia im możliwości ludzi niepełnosprawnych.
3. Ścieżki utrudnień - to obszar służący do ćwiczeń dla dzieci poruszających się na wózkach inwalidzkich – konieczny jest trening w zakresie umiejętności pokonywania przeszkód, umiejętności podciągnięcia się za pomocą rąk, wzmocnienie mięśni nóg.
Ścieżki będą jednocześnie terenem do akupresury stóp i dłoni. Pobudzanie dolnej powierzchni stopy uaktywnia zakończenia receptorów znajdujących się na podeszwie i wewnętrznej stronie dłoni. Tego typu stymulacja wpływa pozytywnie na rozwój dzieci.
Alejki w postaci wygrodzonych ścieżek o zróżnicowanych nawierzchniach tj.: otoczaki, drewno, kora, szyszki, będą się charakteryzować zróżnicowaną wysokością, nachyleniem, z możliwością lekkiego podejścia na wzniesienie.
Na ww terenie znajdą się również mostki drewniane, łączące alejki.
4. Koło szumiących traw z wigwamem indiańskim – koło wypełnione wysokimi trawami typu miskant, bambus itp. W centrum będą znajdowały się 3 wigwamy indiańskie – miejsce do zabaw tematycznych i zabaw w chowanego. Daje to możliwość kreowania przez dzieci własnej bajkowej przestrzeni. Powstanie koła szumiących traw ma ogromne znaczenie jako miejsce silnie oddziałujące na zmysły: wzroku, słuchu, dotyku.
5. Konewka - magazyn sprzętu ogrodniczego. Schowek ale jednocześnie miejsce do treningu porządkowania narzędzi ogrodniczych. Dla dzieci niepełnosprawnych trening czyszczenia narzędzi i odkładania ich na właściwe miejsce.
Alejki między okręgami - główny układ komunikacyjny oraz ogrodzenie terenu parku – układ ogrodu będzie podkreślony poprzez wykonanie utwardzonych, głównych ścieżek komunikacyjnych.
- 1
- maja 2025Czwartek
- 19oCTeraz
- 23oCJutro
- 24oCPojutrze