- Jesteś tutaj:
 - www.sosnowiec.pl
 - Urząd
 - Aktualne wydarzenia
 
Sosnowiec prosi o wsparcie w przejmowaniu terenów Skarbu Państwa
	Arkadiusz Chęciński spotkał się dziś z dziennikarzami. Podczas briefing’u prasowego zwrócił się on z prośbą o wsparcie działań miasta w staraniach o przejęcie terenów i budynków Skarbu Państwa, niezbędnych dla realizacji procesu wychodzenia z problemów demograficznych i strukturalnego bezrobocia, związanymi z przemianami gospodarczymi, likwidacją kopalń i innych zakładów przemysłu ciężkiego w Zagłębiu Dąbrowskim. W tej sprawie zostanie skierowany list, który otrzymają m.in.: prezydent RP, premier, posłowie, marszałek województwa oraz wojewoda. Poniżej prezentujemy treść listu.
Zwracam   się  z  prośbą   o  wsparcie  władz samorządowych w  staraniach o przejęcie składników majątkowych Skarbu Państwa, niezbędnych dla realizacji procesu wychodzenia    z     problemów     demograficznych    i     strukturalnego       bezrobocia,    związanymi z przemianami gospodarczymi, likwidacją kopalń i innych zakładów  przemysłu   ciężkiego aglomeracji śląsko-dąbrowskiej.
Na terenie miast Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego znajduje się wiele nieruchomości, które stały się przedmiotem wieczystego użytkowania przedsiębiorstw państwowych i spółek Skarbu Państwa. Jest  to  konsekwencją  masowego  uwłaszczenia,  jakiego  dokonał  ustawodawca w stosunku do wszystkich gruntów pozostających na dzień 5 grudnia 1990 r. w zarządzie tychże przedsiębiorstw. Po zakończeniu działalności produkcyjnej, zdecydowana większość tych terenów pozostaje niezagospodarowana, a często zdewastowana.  Przedsiębiorstwa wyzbywają się majątku, przyznanego nieodpłatnie z mocy prawa, wyłącznie na zasadach komercyjnych,  na  rzecz różnych   podmiotów,  które  niejednokrotnie również nie potrafią w należyty sposób ich zagospodarować albo też oferują je następnie do odsprzedaży gminie po wyższej cenie. Taki proces jest naszym zdaniem nieracjonalny. W działaniu tym brak jest też uwzględnienia   szeroko     pojętego    interesu   społecznego   i   należytego     współdziałania z jednostką samorządu terytorialnego, poprzez wykorzystanie możliwości przekazywania nieruchomości Gminom.
Ustawodawca      przewidział    ten    problem  i    wyraził  swoją    wolę    w     tej    materii  –  w szczególności w art. 23 ustawy z dnia z dnia 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r. poz. 410), który stanowi iż „Przedsiębiorstwo górnicze może dokonać darowizny mienia na rzecz gminy górniczej albo spółdzielni mieszkaniowej, za ich zgodą, na cele związane z realizacją urządzeń infrastruktury technicznej lub innych celów publicznych, a także w celu pobudzania aktywności gospodarczej w gminie górniczej”. Analogiczny zapis zawarty jest  w   art.  39  ust.   3  i  4   ustawy   z   dnia  8  września  2000 r. o  komercjalizacji,   restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U. z 2014 r. poz. 1160 z późniejszymi zmianami),  które stanowią  iż   „Mienie PKP SA  może   być   przekazane  nieodpłatnie, w  drodze   umowy,    na    własność    jednostkom    samorządu    terytorialnego,   na   cele  związane z  inwestycjami   infrastrukturalnymi   służącymi   wykonywaniu    zadań   własnych   tych   jednostek w dziedzinie transportu. Mienie, którego zagospodarowanie, na zasadach określonych w ust. 1 i ust. 2, nie jest możliwe, a względy ekonomiczne nie uzasadniają jego utrzymywania, może zostać zlikwidowane lub przekazane nieodpłatnie Skarbowi Państwa, jednostkom samorządu terytorialnego lub państwowym jednostkom organizacyjnym.” Umieszczenie przez Sejm RP takich, zbliżonych zapisów w tych ustawach na pewno nie jest przypadkowe, a przepisy te winny być przez dotyczące ich podmioty stosowane.
Jednostki samorządu terytorialnego zmuszone są jednak do odpłatnego nabywania od spółek Skarbu Państwa nieruchomości – w tym nieruchomości o przeznaczeniu publicznym. Przykładem może być tutaj nabycie przez Gminę Sosnowiec od K.W.K. „Kazimierz-Juliusz” sp. z o.o. w Sosnowcu nieruchomości   przedszkoli     miejskich     położonych     przy    ul.    Gałczyńskiego   i    Ogrodowej.   W  dniu  26 października 2011 r. Gmina Sosnowiec nabyła przedmiotowe nieruchomości przystępując do przetargu nieograniczonego za łączną cenę 536 300 zł. Również w trybie przetargowym została  w  dniu 31  października 2012 r.  nabyta  za  cenę  1 861 000 zł. nieruchomość zabudowana budynkiem funkcjonującego domu kultury przy ul. Głównej. W podanych przykładach wskazana spółka Skarbu Państwa nie wyraziła zgody nie tylko na przekazanie nieodpłatne,  ale i nawet na odstępstwo od formy przetargu. 
Powyższy przykład wskazuje na całkowity brak zrozumienia przez spółki Skarbu Państwa dla interesów społecznych i współpracy pomiędzy podmiotami publicznymi i spółkami, będącymi w istocie formą organizacyjną poszczególnych agend państwa polskiego. Spółki te traktują jednostki samorządu terytorialnego jak podmioty komercyjne i odmawiają przekazywania nieruchomości gminom powołując się na względy ekonomiczne.
Spółki Skarbu Państwa, jako podmioty prawa handlowego działają w oparciu o stosowne przepisy, które obligują je do  racjonalnego  gospodarowania  swoim  majątkiem z uwzględnieniem ekonomicznego interesu właściciela i nie mogą postępować na jego szkodę, dokonując nieuzasadnionego uszczuplania tego majątku. Należy jednak podkreślić, iż spółki handlowe powoływane są do realizacji różnych celów, niekoniecznie związanych z osiąganiem zysku. Zatem zysk czy też dochód nie musi być celem, a tym bardziej podstawowym celem danej spółki. Jako przykład można tutaj wskazać statut jeden ze spółek Skarbu Państwa sektora górniczego tj. Spółki Restrukturyzacji Kopalń S.A. Celem statutowym przywołanej Spółki jest „prowadzenie likwidacji kopalń, zabezpieczenie kopalń sąsiednich przed zagrożeniem wodnym, gazowym oraz pożarowym,  w  trakcie i po zakończeniu likwidacji kopalń, zagospodarowania majątku kopalń, zbędnego majątku przedsiębiorstw górniczych, tworzenia nowych miejsc pracy, w szczególności dla pracowników likwidowanych kopalń.”
Jest   faktem,   iż   opisane   powyżej   cele   nie    są    zatem    celami    stricte    komercyjnymi i wpisują się również w zadania publiczne, które realizowane są przez inne podmioty sektora publicznego. Ustawodawca uwzględnił tutaj szczególną specyfikę spółek Skarbu Państwa, które notabene reprezentują właściciela publicznego i dopuścił możliwość wyłączenia generalnych    zasad    ekonomicznych,   determinujących    działania    spółek   handlowych   w odniesieniu do innych podmiotów publicznych tj. m.in. jednostek samorządu terytorialnego. Dano temu wyraz w przepisach szczególnych,   jak   wspomniany   już   wyżej   art.  23  ustawy   z   dnia   z   dnia 7    września  2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego, czy też w  art. 39 ust. 3 i 4  ustawy z   dnia  8  września  2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”.
Przytoczone przepisy stanowią zatem swoisty „lex specialis” w stosunku do ogólnych zasad komercyjności, ujętych w przepisach prawa handlowego, bowiem relacje pomiędzy Skarbem Państwa (w tym również jego osobami prawnymi), a jednostkami samorządu terytorialnego są w istocie relacjami pomiędzy podmiotami publicznymi. Stosowanie tutaj wyłącznie zasad komercyjnych jest nie tylko nieuzasadnione, ale sprzeczne z interesem publicznym, który podmioty te winny uwzględniać.  Jako   przykład   można tutaj  podać  przytoczone  wyżej  przeznaczanie  do  sprzedaży w trybie przetargowym nieruchomości wykorzystywanych faktycznie na cele publiczne, czy też komercyjną sprzedaż urządzeń infrastruktury technicznej, służącej społecznościom lokalnym, które należały poprzednio do przedsiębiorstw państwowych.
Jednoznacznie nasuwa się więc wniosek, iż ustawodawca założył współdziałanie różnych podmiotów publicznych, bez względu  na  ich  formę  organizacyjną,  również  spółek i jednostek samorządu terytorialnego, w realizacji celów związanych z szeroko pojętym interesem publicznym. Jednakże  intencja  ta   jest niestety ignorowana przez spółki Skarbu Państwa, które odwołują się tylko i wyłącznie do względów komercyjnych i ekonomicznych.
Będąc przekonanym o podzielaniu  słuszności takiej troski o dobro wspólne, zwracamy się z uprzejmą prośbą o interwencję w poruszonych sprawach. 
Arkadiusz Chęciński
Prezydent Sosnowca
- 4
 - listopada 2025Wtorek
 
- 7oCTeraz
 - 11oCJutro
 - 11oCPojutrze
 
							
							
							
							
							
            









