Mistrzostwa Polski w Scrabbble-Belgijkę w Klubie Maczki

Poleć znajomym
 

Mistrzostwa Polski w Scrabbble-Belgijkę w Klubie Maczki

11 maja o godz.11.00 w Miejskim Klubie Maczki przy ul.Krakowskiej odbędą się III Mistrzostwa Polski w Scrabble-Belgijkę. Ta odmiana gry została wymyślona przez belga Hipolita Woutersa. W grze może uczestniczyć dowolna liczba osób.

Zapraszamy !

Zasady gry

Każdy ruch wykonywany jest przez wszystkich graczy z takiego samego zestawu liter. Wspólny zestaw umieszcza się na jednym stojaku i każdy z graczy próbuje ułożyć z tych liter jak najwyżej punktowany ruch. Po każdym ruchu sprawdza się, który z graczy wymyślił najdroższy ruch (wartość punktowa), a następnie układa się ten ruch na planszy (w przypadku równej liczby punktów przyjęte jest, aby wybrać najbardziej rozwojowy ruchu dla gry). Gracze natomiast otrzymują tyle punktów, ile wart był wymyślony przez nich ruch. Na stojak dolosowuje się brakującą ilość liter i ponawia procedurę wyboru ruchu. Gra kończy się, gdy wyczerpią się wszystkie litery z woreczka, lub gdy nikt nie potrafi wymyślić ruchu, który można wyłożyć na planszę. Zwycięzcą zostaje osoba, która podczas całej gry zgromadziła najwięcej punktów.

Belgijka turniejowa

Na turniejach stosuje się dokładniejszą procedurę przebiegu gry, aby ustrzec się przed wszelkimi nieprawidłościami. Wówczas gra przebiega następująco:  Każdy z graczy ma przed sobą swój własny zestaw do gry oraz planszę. Osoba prowadząca belgijkę każdorazowo dolosowuje litery na stojak główny podając je jednocześnie głośno wszystkim uczestnikom, a Ci wybierają wskazane litery z własnych zestawów. Gracze umieszczają litery na swoich stojakach i w wyznaczonym czasie na ruch (np. 2-3 minuty) starają się wymyślić jak najdroższy ruch. Na ogół przyjmuje się zasadę, że przez pierwszych kilkanaście ruchów na stojaku muszą znajdować się co najmniej dwie spółgłoski i co najmniej dwie samogłoski (blank może być uznany za spółgłoskę lub samogłoskę). Jeśli stojak nie zawiera odpowiednich liter w myśl tej zasady, wówczas wszystkie litery ze stojaka trafiają do worka, a prowadzący dolosowuje na stojak nowy zestaw siedmiu liter. Do obowiązków zawodnika należy w wyznaczonym czasie zapisać wymyślony przez siebie ruch na karcie zapisu wraz z wartością punktową oraz miejscem ruchu na planszy (np. B4 pionowo). Nie wskazane jest układanie w czasie przewidzianym na ruch płytek na planszy, aby uniemożliwić innym graczom podejrzenia planowanego ruchu.

Po zakończonym czasie na ruch prowadzący belgijkę wybiera najdroższy ruch i umieszcza go na planszy głównej, a każdy z graczy analogicznie na własnej. Na ogół gracze dobierani są w pary, aby w wypadku wątpliwości partnera co do poprawności ruchu mógł on go zakwestionować i zgłosić sędziemu. Gra podzielona jest na rundy (jedna runda to przeważnie 5 ruchów). Po każdej rundzie gracze sumują zdobyte przez siebie punkty za ruchy i podają ich sumę sędziemu. Wygrywa osoba, która w ciągu wszystkich rund zgromadzi największą ilość punktów.

 

żródło: Polska Federacja Scrabble http://www.pfs.org.pl/odmiany.php

powrót
  • 1
  • maja 2025Czwartek
Imieniny: Jeremiasz, Berta, Briok, Jeremi, Józef
Pogoda:
  • 19oCTeraz
  • 23oCJutro
  • 24oCPojutrze
OZE dla mieszkańców
Jakość powietrza
Zostaw 1% w Sosowcu



ŚKUP

BeePathNet - Pszczela Ścieżka