- Jesteś tutaj:
- www.sosnowiec.pl
- Biznes
- Aktualne wydarzenia
Budowa drogi łączącej ul.11-Listopada z S1
Prezentujemy szczegółowy harmonogram realizacji zadań inwestycyjnych związanych z budową drogi łączącą ul. 11-go Listopada z S-1 oraz budową drogi dla potrzeb Międzynarodowego Terminalu Logistycznego w Sławkowie.
To zadanie inwestycyjne podzielone zostało na kilka etapów. W latach 2008-2009 został zrealizowany I etap, który obejmował: budowę drogi na prawie 500-metrowym odcinku od ul. 11-go Listopada w kierunku S-1, budowę ronda w ul. 11-go Listopada, budowę chodników umożliwiających dojście do stacji paliw oraz do przystanku tramwajowego, znajdującego się pomiędzy ul. Klonową, a stacją paliw, przebudowę zjazdów do posesji i obiektów po zachodniej stronie ul. 11-go Listopada, budowę kanalizacji odwadniającej oraz przebudowę linii tramwajowej nr 27. W 2008r. zadania uzyskało pomoc finansową z budżetu Województwa Śląskiego w wysokości 6 mln złotych.
Obecnie realizowany jest etap II. W październiku 2010r. został ogłoszony przetarg na II etap realizacji związany z budową drogi łączącej ul. Jedności z ul. 11-go Listopada w Sosnowcu w kierunku S-1 oraz Przebudowę ul. Jedności w zakresie Budowy drogi dwujezdniowej, czteropasmowej o długości prawie 250 metrów jako połączenia z wybudowanym odcinkiem nowej drogi od ronda w ciągu ul. 11-go Listopada do styku z drogą projektowaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach w ramach zadania inwestycyjnego pn.: „Budowa połączenia terminalu w Sławkowie z drogą krajową nr 94 w Sławkowie oraz Drogą Krajową nr 1 w Sosnowcu”, budowy skrzyżowania oraz budowy drogi jednojezdniowej, dwupasowej o długości prawie 250 metrów od skrzyżowania z w/w drogą do istniejącej drogi – ul. Jedności na terenie KSSE, a także przebudowy istniejącego systemu drenażu zbierającego wody gruntowe na drenaż z rur PVC i przebudowy ul. Jedności na odcinku 350 metrów wraz z przebudową chodników na pow. ok. 1339 m2 wraz z przebudową istniejącej i budowa nowej zatoki parkingowej (postojowej). Zakończenie robót budowlanych ma nastąpić w ciągu 8 miesięcy od daty podpisania umowy.
Przedmiotowa inwestycja Gminy Sosnowiec umożliwi skomunikowanie terenów przemysłowych - Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Podstrefa Sosnowiecko-Dąbrowska w Sosnowcu przy ul. Jedności (zrealizowanych 6 projektów inwestycyjnych, łączne zatrudnienie 1476 osób) z drogami o wyższej kategorii ruchu. Dotychczas ruch ten odbywał się ul. Jedności przez teren osiedla mieszkaniowego, w pobliżu szkoły podstawowej i gimnazjum, do której uczęszcza 392 uczniów, oraz Śląskiego Uniwersytetu Medycznego - Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej – aktualnie w rozbudowie, do którego uczęszcza 1000 studentów. Budowa nowego połączenia ul. Jedności z ul. 11-go Listopada w znaczący sposób wpłynie na bezpieczeństwo ruchu pieszego z kierunku centrum przesiadkowego autobusowo-tramwajowego przy ul 11-go Listopada/Andersa w kierunku zakładów pracy zlokalizowanych na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Podstrefy Sosnowiecko-Dąbrowskiej, Śląskiego Uniwersytetu Medycznego oraz Szkoły Podstawowej i Gimnazjum. Ponadto budowa drogi będącej przedmiotem inwestycji umożliwi organizację autobusowej komunikacji zbiorowej dla 1459 pracowników strefy ekonomicznej.
W chwili wybudowania przez GDDKiA węzła „Klimontów” na ciągu drogi krajowej S-1 przedmiotowa inwestycja stanie się najszybszym i najbezpieczniejszym połączeniem z centrum miasta, co w znaczący sposób zmniejszy ruch na dotychczasowych drogach łączących centrum miasta z S-1.
W celu usprawnienia ruchu kołowego, związanego z rozbudową Uniwersytetu Medycznego do chwili realizacji przedmiotowej drogi planuje się wykonanie tymczasowego połączenia z ul. 11-go Listopada poprzez teren pomiędzy Firmą Geiger i Caterpillar.
Trwają prace projektowe związane z opracowaniem dokumentacji projektowej włączenia ul. Klimontowskiej do ul. 11-go Listopada, dzięki któremu możliwe będzie stworzenie warunków dla połączenia lokalnej komunikacji samochodowej dla nowo powstałych i powstających osiedli mieszkaniowych, poprzez wybudowane rondo na ciągu ul. 11-go Listopada we wszystkich kierunkach. Termin opracowania dokumentacji projektowej to I półrocze 2011r.
Kolejny etap realizacji dotyczy projektowania drogi, która ma łączyć się na początku z drogą ekspresową S-1 (węzeł) i na końcu z projektowaną drogą łączącą drogę krajową nr 94 z terminalem w Sławkowie. Zakładana trasa przebiegać będzie przez miasto Sosnowiec do granicy administracyjnej pomiędzy Sosnowcem a Sławkowem w większości przez tereny kopalni piasku Maczki Bór.
Projektowana droga jest drogą jednojezdniową, dwupasową o długości ponad 8 km. W ciągu projektowanej drogi występują przejazdy drogowe (różnopoziomowe), zapewniając połączenie z terenami inwestycyjnymi „Maczki-Bór”, ul. Minerów i ul. Maczkowską. Początek drogi – węzeł „Klimontów” zlokalizowany jest na drodze krajowej nr 1 w rejonie stacji paliw. Na węźle „Klimontów” główna relacja pozostanie bez zmiany - droga S-1. Projektowana droga klasy będzie prowadzona górą na estakadzie i będzie łączyć się z realizowaną przez Gminę Sosnowiec drogą do ul. 11-go Listopada . Węzeł projektuje się typu WA (bezkolizyjny).
Całość dokumentacji projektowej realizuje GDDKiA oddział w Katowicach. Droga łącząca S-1 i drogę krajową nr 94 jest inwestycją o ponadregionalnym znaczeniu zarówno w aspekcie rozwoju gospodarczego województwa śląskiego jak i aspektów społecznych. Zostanie zahamowany proces degradacji infrastruktury drogowej na terenie Sosnowca, Dąbrowy Górniczej, Sławkowa, poprzez wyeliminowanie transportu ciężkiego z dróg lokalnych. Realizacja nowej drogi umożliwi zapewnienie skomunikowania Euroterminalu w Sławkowie, który jest na styku najdalej na zachód wysuniętego odcinka linii kolejowych o szerokim rozstawie toru i linii funkcjonujących według standardów europejskich. Bezpośrednie połączenie z międzykontynentalną Magistralą Transsyberyjską oraz biegnącym z Chin via Kazachstan tzw. Nowym Jedwabnym Szlakiem umożliwia rozwój transportu kontenerowego na trasie Daleki Wschód i Azja – Europa Zachodnia. Poprzez budowę przedmiotowej drogi, nastąpi bezpieczne i szybkie połączenie drogowe z Euroterminalem, który znajduje się w pobliżu przecięcia Paneuropejskich Korytarzy Transportowych łączących Wschód z Zachodem (Paneuropejski Korytarz Transportowy III) w Sławkowie oraz Północ z Południem (Paneuropejski Korytarz Transportowy VI) naszego kontynentu w Sosnowcu. Dzięki takiemu skomunikowaniu możliwy będzie szybki rozwój zarówno terminalu jak i innych podmiotów gospodarczych, które będą mogły lokalizować swoje siedziby w pobliżu nowej drogi. Dokumentacja projektowa ma być zrealizowana do końca 2010r, po czym nastąpi przygotowanie inwestycji do realizacji, co w przypadku inwestycji o tak dużym zakresie i znaczeniu będzie wymagało współuczestnictwa Urzędu Marszałkowskiego, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
- 5
- lutego 2025Środa
Waluty: |
---|
Giełda: |
---|