Sosnowiec na Targach Expo Real

Poleć znajomym
 

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia „Silesia”,  w dniach 5-8 października 2009 r. przedstawiła na Targach w Monachium wspólną ofertę inwestycyjną poszczególnych miast członkowskich. Na wspólnym stoisku ofertę inwestycyjną zaprezentowało także nasze miasto.

Sosnowiec na Targach Expo Real

 

Na stoisku, o łącznej powierzchni 90 m2, Metropolia zaprezentowała się wraz ze Śląskim Urzędem Marszałkowskim oraz miastem Katowice, obecni byli także przedstawiciele Bytomia, Dąbrowy Górniczej, Gliwic, Rudy Śląskiej i Sosnowca. O szczegółach pobytu na targach Expo Real rozmawiamy ze Zbigniewem Jaskiernią, Zastępcą Prezydenta Miasta Sosnowca.

 

- Kilka dni temu delegacja naszego miasta z Panem Prezydentem na czele powróciła z odbywających się w Monachium targów Expo Real 2009. Z kilkoma miastami wchodzącymi w skład Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Silesia Sosnowiec na wspólnym stoisku zaprezentował własną ofertę inwestycyjną. Kiedy będziemy mogli mówić o wymiernych efektach pobytu w Monachium?
Zbigniew Jaskiernia: Przede wszystkim na wstępie chciałbym zapewnić, że nasza delegacja była bardzo dobrze przygotowana do targów. Oprócz profesjonalnie przygotowanych ofert inwestycyjnych byliśmy zaopatrzeni w materiały promujące miasto. Na wspólnym stoisku, na którym prezentowały się między innymi Dąbrowa Górnicza, Bytom czy też Ruda Śląska stanęła duża tablica ze zdjęciem naszego miasta, oczywiście we wszystkich wspólnych materiałach przejawiały się sosnowieckie akcenty. Prezentowaliśmy także materiały promujące ofertę targową Expo Silesii. Na dziś za wcześnie mówić o efektach naszego wyjazdu. W sumie rozdaliśmy kilkaset ofert inwestycyjnych, które cieszyły się sporym zainteresowaniem, spora część została także przekazana do konsulatu w Monachium. Teraz pozostaje nam czekać na odzew, zainteresowanie poszczególnych inwestorów. Nie da się ukryć, że kryzys jest odczuwalny. Jeszcze kilka lat temu inwestorzy, między innymi z Niemiec sami przyjeżdżali do Sosnowca w celu znalezienia miejsc pod inwestycje. Teraz to my musimy o nich zabiegać. Nawiązaliśmy wiele kontaktów, które powinny w przyszłości zaowocować korzyściami dla miasta. Na pewno nasze materiały trafiły w odpowiednie ręce. Podczas targów spotkaliśmy się z Elżbietą Sobótką, konsulem RP w Monachium. Zarówno ona jak i Krzysztof Kiljański - dyrektor Biura Targów Monachijskich w Polsce na każdym kroku podkreślali profesjonalne przygotowanie polskiej delegacji . Oprócz Metropolii Silesia prezentowały się w Monachium także inne regiony. W sumie Polska, nie licząc Niemiec, miała po Włoszech i Rosji największą powierzchnię targową. W zgodnej opinii fachowców Polska to nadal bardzo interesujący teren pod inwestycje. Liczymy, że po tym co pokazaliśmy w Monachium o Sosnowcu zagraniczni inwestorzy nie zapomną. Bardzo dobrze się stało, że mogliśmy tam być. Była to kolejna, 12 już edycja targów, które uznawane są, obok targów w Cannes, za najlepsze targi inwestycyjne w tej branży.
- Jakie tereny pod inwestycje zostały przedstawione podczas monachijskich targów?
- W tym miejscu chciałbym pewne rzeczy uściślić, gdyż szczątkowe informacje w mediach, które ukazały się przed targami nie były precyzyjne. Pojawiały się dwa tematy. Z jednej strony pojawiała się Aleja Zwycięstwa pod hotel. Taka oferta w ogóle nie była prezentowana na targach. Pojawił się także temat terenu obok tzw. „Ślimaka” także z przeznaczeniem pod hotel. Dlatego chciałbym to wszystko doprecyzować. Prezentowaliśmy teren inwestycyjny „Sosnowiec Centrum” czyli tereny za dawnym „Sezamem”. Teren ten jest przeznaczony pod usługi centro-twórcze w tym wielko-powierzchniowe obiekty handlowe. Druga oferta dotyczy rejonu Milowic. Teren ten liczy 8 hektarów z przeznaczeniem pod budowę obiektów sportowych, otwartych kortów do tenisa ziemnego oraz hali do squash’a. Prezentowane były także tereny na Środuli pomiędzy ulicą 3-go Maja a Zagórzem zamkniętym ulicami Blachnickiego, Bora-Komorowskiego, Zaruskiego pod kątem turystyki, tj. hotel, motel, gospoda, obiekty towarzyszące, czyli szeroko rozumiana baza turystyczno-gastronomiczna. Przy okazji prezentowaliśmy także materiały Ośrodka Narciarskiego Sportowa Dolina 2 w Sosnowcu, który zarządza terenami na Górce Środulskiej dotyczące możliwości dalszej rozbudowy obiektów sportowych.
Kolejna oferta dotyczyła rejonu Centrum, terenów wokół tzw. „Ślimaka”, który ma szerokie przeznaczenie zarówno pod hotel jak również zabudowę gospodarczą, garaże, budynki gospodarcze, parkingi, infrastruktura techniczna itd. Ponadto prezentowane były kolejne tereny na Środuli przeznaczonych pod obiekty zwarte, czyli zabudowa hotelarska, generalnie pozyskanie inwestorów pod teren Całorocznego Centrum Sportowego. Mamy tam w sumie 23 hektary terenów. Ponadto prezentowaliśmy dwie nietypowe oferty czyli zakup budynków tj. budynku usługowo-handlowego Forum u zbiegu ulic Modrzejowskiej i Małachowskiego oraz obiektu biurowego w centrum miasta, w którym mieści się między innymi Timken. W grę wchodzi sprzedaż nieruchomości.
- Po raz pierwszy Górnośląsko – Zagłębiowska Metropolia Silesia zaprezentowała się wspólnie na stoisku targowym. Czy wszystkie miasta, które pojawiły się w Monachium stanęły na wysokości zadania?
- Nie wszystkie miasta podjęły temat, nie wszystkie miały swoje reprezentacje, niektóre ograniczyły się do przekazana materiałów. Na pewno bardzo ciekawie prezentowała się Dąbrowa Górnicza, Ruda Śląska czy też Bytom. Było to pierwsze tak poważne przedsięwzięcie realizowane w ramach Metropolii. Wspólne, duże stoisko przyciągała inwestorów, każdy mógł się zapoznać z ofertami poszczególnych miasta. Uważam, że dobrze się stało, że jako miasto Sosnowiec wzięliśmy w tych targach udział. Teraz musimy się uzbroić w cierpliwość i czekać na inwestorów. Oczywiście na jednych targach sprawy się nie kończy. Tak jak wspomniałem musimy o nich zabiegać na każdym kroku.

 



 

 

 

Miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii „Silesia” zaprezentowały szczegółowe oferty inwestycyjne – od niezabudowanych terenów przez poprzemysłowe budynki na sprzedaż aż po atrakcyjne projekty rozbudowy i przebudowy całych dzielnic miejskich. Na stoisku prowadzone były rozmowy, które zapoczątkowały biznesowe kontakty.  W czasach obecnego spowolnienia gospodarczego zagranicznego inwestora nie jest łatwo przekonać do szybkiej decyzji. Stąd też rozmowy często miały charakter informacyjny i rozpoznawczy. Szczegóły znaleźć można było w specjalnie przygotowanych materiałach promocyjnych. Międzynarodowe Targi Nieruchomości Inwestycyjnych EXPO REAL zdobyły sobie niekwestionowaną pozycję jednego z liderów targów inwestycyjnych na świecie, a ich dynamika rozwoju jest niespotykana w całej branży targowej. Impreza ta cieszy się ogromnym i rosnącym zainteresowaniem całej branży nieruchomości. W tegorocznej edycji targów wzięło udział 1580 wystawców, a tereny targowe odwiedziło 21 tysięcy osób z 73 krajów.
 

powrót
  • 3
  • stycznia 2025Piątek
Imieniny: Arleta, Anter, Daniel, Danuta, Enoch
Waluty:
Giełda: