Bezpieczny tygiel w "Roździeniu"

Poleć znajomym
 


Między 27 a 30 września I LO w Sosnowcu przeżyło prawdziwy najazd obcokrajowców. W "Roździeniu" zjawili się uczniowie i nauczyciele z londyńskiego Greig City Academy, oraz szkół z Finlandii i Turcji. Wszystko po to, by wziąć udział w kilkudniowych warsztatach dotyczących bezpieczeństwa w szkole w ramach programu Sokrates Comenius (pod tytułem: "Innowacje w interwencjach kryzysowych").

 

Zajęcia rozpoczęły się przedstawieniem przez polskich uczniów podstawowych informacji na temat kraju, regionu Zagłębia, miasta Sosnowca, oraz systemu edukacji i samej szkoły. Zaprezentowano również krótki program artystyczny, aby zapoznać cudzoziemców z twórczością polskich muzyków klasycznych... oraz popularnych zespołów rockowych. -Obserwowanie moich wychowanków przygotowujących prezentacje w języku angielskim w stopniu budzącym zachwyt nawet u Brytyjczyków sprawia mi ogromną satysfakcję - mówi Maria Studencka, anglistka i koordynatorka projektu Comenius w I LO.
Głównym zagadnieniem programu była kwestia bezpieczeństwa w szkole, organizacji relacji na płaszczyźnie uczniowie - nauczyciele, sposobów rozwiązywania konfliktów za pomocą mediacji. Drugiego dnia odbyły się warsztaty z komunikacji interpersonalnej, dotyczące barier komunikacyjnych oraz sposobów ich unikania. Uczniowie z Wielkiej Brytanii i Polski pracowali wspólnie nad metodami osiągania kompromisu w sytuacjach kryzysowych, nad rozwiązaniem codziennych szkolnych nieporozumień, bądź konfliktów interesów.

- Wychowankowie GCA przedstawili program "Czerwona kartka rasizmowi", gdyż dyskryminacja rasowa stała się dużym problemem w angielskich szkołach. Nauczyciele również zebrali się, by przedyskutować funkcjonujące w ich szkołach procedury dotyczące bezpieczeństwa i interwencji kryzysowych. Uważam, że możliwość wymiany poglądów i pomysłów z nauczycielami z innych państw jest nieocenioną pomocą w obmyślaniu kolejnych sposobów na pozbywanie się monotonii w życiu szkoły - mówi Maria Studencka. - Tego typu spotkania dają możliwość wymiany doświadczeń, skorzystania z tego, co w innych krajach sprawdziło się i wydaje się doskonałym doświadczaniem - komentuje Magda Adamczyk, opiekunka Samorządu Szkolnego. - Przeciwdziałanie zjawiskom agresji i przemocy w szkole, a także w życiu codziennym wśród dzieci jest problemem bardzo ważnym we współczesnej szkole - dodaje. Sprawa bezpośredniej agresji również została poruszona - przedostatniego dnia pobytu.
Przygotowane przez partnerską szkołę z Finlandii zajęcia zaznajomiły uczniów z podstawowymi technikami "Avekki" (fin.) - metody zawierającej proste elementy samoobrony. - Ten trening to bardzo ważne i wartościowe narzędzie w walce z przemocą, której możemy doświadczyć wszyscy w życiu codziennym - mówi Magda Adamczyk. - Sam udział w tego typu zajęciach na pewno wzmacnia wśród uczestników pewność siebie i asertywność - dodaje. Jednak prócz technik, warto pamiętać, że pierwszą i podstawową reakcją na przemoc powinien być spokój i opanowanie.
Wrześniowe spotkanie szkół w Polsce w ramach programu Comenius było trzecim z kolei (poprzednie miały miejsce w Wielkiej Brytanii i Finlandii). Kolejne ma odbyć się w Turcji. - Mam nadzieję, że nasza współpraca potrwa znacznie dłużej, niż przewidywany czas projektu - oświadczył dyrektor ZSO nr 1 w Sosnowcu, Zbigniew Cecot.
 

powrót
  • 5
  • lutego 2025Środa
Imieniny: Saba, Agata, Lubodrog, Awit, Awita
Waluty:
Giełda: