Sosnowiec "Krainą Świetlików"

Z jakimi problemami borykają się małe dzieci? Jaki ma to wpływ na ich życie? Jakie są symptopmy przemocy wobec maluchów i gdzie szukać pomocy? Odpowiedzi na te i inne pytania oraz sposoby rozwiązywania problemów związanych z przemocą wobec dzieci, będą mogli niebawem poznać rodzice oraz  pracownicy sosnowieckich przedszkoli.

Sosnowiec

Wydział Polityki Społecznej Urzędu Miejskiej w Sosnowcu rozpoczyna realizację pilotażowego projektu „Kraina świetlików”. Działania projektu opierają się na innowacyjnym podejściu do profilaktyki krzywdzenia małych dzieci.

 

Pilotaż zostanie przeprowadzony w pięciu przedszkolach z terenu naszego miasta. Jego celem jest zwiększenie poziomu wczesnego wykrywania przypadków lub sytuacji wysokiego ryzyka przemocy wobec dzieci oraz podejmowania wczesnej interwencji. W ramach projektu oprócz działań kierowanych do małych dzieci (w wieku 3-4 lata) oraz specjalistów wsparcia przewidziane jest również oferta kierowana do rodziców.


W programie tło i inspirację do działania profilaktycznego i diagnostycznego dla pracy z dziećmi stanowić będzie stworzona przypowieść „Kraina świetlików”. Treść przypowieści ma cechy metafory o wysokim poziomie niedyrektywności pozostawiającej dzieciom swobodę w jej interpretacji. Kraina Świetlików to projekt rzucający światło na to co zakryte, co niewidoczne i nieoczywiste. To przypomnienie o wewnętrznym, alternatywnym świecie, pełnym fantazji i marzeń, tajemnic i sekretów, którego istnienie jest tak bliskie sercu lecz często tak nieoczywiste dla rozumu. Każde doświadczenie, zapach, smak czy obraz pozostawia w nas wydźwięk. To, że nie dostrzegamy pewnych rzeczy nie oznacza, że one nie istnieją. Bywa, że latami leżą ukryte pośród bezkresnych krajobrazów Krainy Świetlików.

 

Z tej części działania maluchy uzyskają:
• wiedzę o możliwościach ujawniania (np. kurierom, lub osobie wtajemniczonej – pedagog) poprzez list lub inną formę, swoich wątpliwości, niezrozumienia, lęków itp.
• poczucie uczestniczenia w dialogu na poziomie fantazjowania dotyczącego trudnych sytuacji,
• poczucia sojuszu z osobą prowadzącą zajęcia,
• poczucia bezpieczeństwa w sytuacji mówienia o problemach,
• identyfikowanie postaci z przypowieści z kluczowymi ich cechami poprzez wizualizację, fantazjowanie, sympatię itp.

 

Wyselekcjonowani pod względem kompetencji psychospołecznych pracownicy 5 wybranych przedszkoli, pracownicy socjalni z punktów terenowych MOPS oraz pedagodzy i psycholodzy z poradni pedagogicznych z dzielnic, w których realizowany będzie program dowiedzą się jakie są symptomy przemocy wobec dzieci, poznają procedury interwencji w sytuacji podejrzenia, że dziecko doświadcza przemocy oraz poznają możliwości pomocy takim dzieciom.


W trakcie trwania projektu rodzice dzieci z terenu miasta będą mieli możliwość skorzystania z bezpłatnych warsztatów umiejętności rodzicielskich. Warsztaty będą cyklem spotkań, podczas których rodzice zdobędą wiedzę na temat rozwoju dziecka oraz nabędą umiejętności, które pozwolą im radzić sobie w wielu nowych dla nich sytuacjach związanych z wychowywaniem dziecka.
Ostatecznym efektem projektu będzie:
1. Wygenerowanie w środowisku dzieci wiedzy o cechach sytuacji przemocy, relacjach, możliwościach wsparcia itp.
2. Zainicjowanie w środowisku dzieci sojuszu w przeciwdziałaniu i wspomaganiu w sytuacjach przemocy rodzinnej
3. Uzyskanie materiałów do diagnozy ogólnej (listy, rysunki, notatki z zajęć) który posłuży sformułowaniu wiedzy na temat: poziomu rozpoznawania przez dzieci sytuacji przemocy rodzinnej, ewentualnych informacji o uczestniczeniu w sytuacjach przemocy, skali rozumienia przemocy przez dziecko