- Jesteś tutaj:
- www.sosnowiec.pl
- Urząd
- Samorząd
- Sosnowiecki samorząd
Sosnowiecki samorząd
SOSNOWIECKI SAMORZĄD
Biuro Rady Miejskiej
Aleja Zwycięstwa 20, pok. 303 (II piętro)
Tel. (032) 296-0-514; e-mail: rada@um.sosnowiec.pl
Kadencja rady gminy trwa 5 lata, licząc od dnia wyboru.
Obecna kadencja rozpoczęła się 22 listopada 2018 roku. W skład Rady Miasta Sosnowca wchodzi 25 radnych. Prezydium jest czteroosobowe - przewodniczący oraz trzech zastępców. Przy sosnowieckiej Radzie działa 9 komisji stałych.
Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, radny obowiązany jest: kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy, utrzymywać stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmować zgłaszane przez nich postulaty i przedstawiać je organom gminy do rozpatrzenia. Nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.
Radni mogą tworzyć kluby radnych.
Do wyłącznej właściwości rady gminy należy:
- uchwalanie statutu gminy;
- ustalanie wynagrodzenia prezydenta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności;
- powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy - na wniosek prezydenta;
- uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium z tego tytułu;
- uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
- uchwalanie programów gospodarczych;
- ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki;
- podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach;
- podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy;
- określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania;
- podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku;
- podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych;
- podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników;
- nadawanie honorowego obywatelstwa gminy;
- podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów;
- stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.
Rada gminy:
- kontroluje działalność prezydenta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy;
- wybiera ze swego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczących;
- obraduje na sesjach;
- ze swojego grona może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań.
- 21
- grudnia 2024Sobota
Pogoda:
- 3oCTeraz
- 5oCJutro
- 2oCPojutrze