Miasto bez śmieci

Poleć znajomym
 

Od 1 lipca przyszłego roku miasta będą odbierać od mieszkańców wszystkie śmieci. Taki obowiązek nakłada na gminy nowa ustawa.

Miasto bez śmieci

 

Według projektu uchwały, która będzie podjęta na grudniowej sesji Rady Miasta w Sosnowcu stawka za gospodarowanie odpadami komunalnym na 1 osobę powinna wynieść 12 złotych jeśli odpady zbierane będą selektywnie i 18 zł jeśli śmieci nie będą segregowane.

 

Przed miastami staje wiele wyzwań w związku z wdrożeniem gospodarki śmieciowej. Największą korzyścią dla mieszkańców Sosnowca będzie likwidacja dzikich wysypisk, bowiem od każdego mieszkańca w zamian za opłatę będą odbierane śmieci niezależnie od tego czy mieszka w domu jednorodzinnym czy też w kilkupiętrowym bloku.

 


Opłaty za segregowane śmieci będą są w Sosnowcu na jednym z najniższych poziomów (Katowice 18zł, Dąbrowa Górnicza, Chorzów, Mysłowice – 14 zł).
Poniżej przedstawiamy dla porównania proponowane stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w niektórych miastach województwa śląskiego oraz innych miastach w Polsce:

 

 

Lp.
Miasto
Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jeśli są zbierane i odbierane w sposób selektywny
1.
Łódź
36,00 zł
18,00 zł
2.
Gliwice
26,00 zł
13,00 zł
3.
Zabrze
26,00 zł
13,00 zł
4.
Sosnowiec
18,00 zł
12,00 zł
5.
Mysłowice
20,00 zł
14,00 zł
6.
Dąbrowa Górnicza
20,00 zł
14,00 zł
7.
Białystok
20,00 zł
14,00 zł
8.
Czeladź
15,00 zł
12,00 zł
9.
Jaworzno
14,00 zł
11,00 zł
10.
Rzeszów
13,00 zł
10,00 zł
11.
Katowice
24,41 zł
18,08 zł
12.
Chorzów
20,00 zł
14,00 zł
13.
Świętochłowice
24,00 zł
12,00 zł
14.
Będzin
15,00 zł
11,00 zł
15.
Siewierz
16,00 zł
10,00 zł

 Stan na 30.11.2012.

 


Ustawodawca nałożył na właścicieli nieruchomości oraz gminy szereg obowiązków. Właściciele nieruchomości zobowiązani są zbierać i gromadzić odpady komunalne w sposób selektywny oraz ponosić koszty wyposażenia nieruchomości w pojemniki do gromadzenia odpadów i utrzymywania ich w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym. Zgodnie z wolą ustawodawcy właściciele nieruchomości partycypują w kosztach przystosowania nowego systemu gospodarki odpadami do wymogów unijnych.

 

Ustawa nałożyła na gminy obowiązek w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w ramach pobieranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która zastąpi funkcjonujące dotychczas indywidualne umowy właścicieli nieruchomości na odbieranie odpadów komunalnych z firmami wywozowymi.

 

Podstawę obliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowić będzie deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składana przez właścicieli nieruchomości położonych na obszarze Gminy, którą właściciele nieruchomości w Sosnowcu zobowiązani będą złożyć w terminie do dnia 31 marca 2013 r.

 

Trzeba przy tym pamiętać aby do 30 czerwca 2013 roku wypowiedzieć dotychczasową umowę na wywóz śmieci aby nie płacić podwójnej opłaty.


Przy obliczaniu stawki wzięto pod uwagę:

  • liczbę mieszkańców Sosnowca;
  • ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych;
  • koszt odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;
  • koszt utworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
  • koszt obsługi administracyjnej systemu.

 
Wypowiedzi ekspertów, między innymi Krzysztofa Kawczyńskiego przewodniczącego Komitetu Ochrony Środowiska w Krajowej Izbie Gospodarczej, wskazują iż zgodnie z ich szacunkami, w celu prawidłowego funkcjonowania systemu gospodarki odpadami, średnia opłata za gospodarowanie odpadami na osobę nie powinna być niższa niż 15 zł miesięcznie.

Nowy System Gospodarki Odpadami Komunalnymi zbudowany jest na 4 podstawowych zasadach:

  1. Priorytetem jest ograniczenie ilości wytwarzanych odpadówi maksymalizacja wykorzystania poszczególnych frakcji odpadów- recykling. Służyć temu ma selektywna zbiórka w miejscu ich powstawania, selekcja w instalacjach do przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK- regionalne instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych lub instalacje zastępcze) i minimalizacja ilości odpadów kierowych do utylizacji poprzez ich deponowanie na składowiskach.W dniu 11 czerwca 2012 r. zostało opublikowane Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 maja 2012r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych. W rozporządzeniu mowa o surowcach takich jak papier, metale, tworzywa sztuczne i szkło. Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami dla papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła został w Rozporządzeniu określony na kolejne lata aż do 2020 r. Oznacza to, że rozpoczynając od 2012 r. w kolejnych latach trzeba systematycznie zwiększać poziom selektywnej zbiórki odpadów, aby w 2012 r. osiągnąć 10% poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami, w 2013 - 12%, w 2014- 14%, w 2015 – 16%, w 2016 – 18%, w 2017 – 20%, w 2018 – 30%, w 2019 – 40% oraz w 2020 – 50%. Poziomy obliczane będą łącznie dla papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła. Pamiętać należy, że niewykazanie przez gminę wymaganych poziomów będzie skutkować karami. Aby temu zapobiec już dziś musimy segregować odpady.
  2. Wytwórca odpadów komunalnych ponosi koszty odbioru, transportu i zagospodarowania tych odpadów.
  3. Promocja ekologiczna i ekonomiczna selektywnego zbierania odpadów komunalnych następuje poprzez zróżnicowanie wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz poprzez korzystanie z sieci bezpłatnych i płatnych punktów odbioru surowców wtórnych prowadzonych przez podmioty prywatne, stowarzyszenia, sieci handlowe oraz Gminę (GPSZO- Gminne Punkty Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych).
  4. Doprowadzenie do „szczelności systemu”. Ponoszenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ma skutecznie zniechęcić wytwórców odpadów do deponowania ich na terenach cudzych nieruchomości.

 

Ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 Nr 152 poz.897), nakłada na wszystkie samorządy w Polsce nowe obowiązki i zadania. Ustawa porządkuje gospodarkę odpadami i ma zapewnić wypełnienie zobowiązań naszego kraju wobec Unii Europejskiej w zakresie odzysku i unieszkodliwiania odpadów. Zbliża to Polskę w dążeniu do „społeczeństwa recyklingu", które jest priorytetem krajów Unii Europejskiej.

 

 

powrót
  • 22
  • grudnia 2024Niedziela
Imieniny: Drogomir, Ksawera, Honorata, Zenon, Franciszka
Waluty:
Giełda: